Vrouw en ondernemer - Genevieve Vachon van Kaapse Brouwers

Share

Geneviève Vachon is een van de directeuren en eigenaren van Kaapse Brouwers. Zij heeft impact, HR en het management van de horeca locaties onder haar hoede. Als vrouwelijk ondernemer is zij al jaren bezig in de stad Rotterdam. Een perfecte reden om haar te interviewen over haar ervaringen.

Je bent vrouw en ondernemer. Wat betekent dat voor je?

Ik zie mezelf niet als een vrouwelijke ondernemer  maar als een ondernemer. Het is een enerverend bestaan, terwijl het gewicht van de verantwoordelijkheid bij tijd en wijle zwaar voelt. Het balanceren tussen het gebonden zijn en vrijheid is soms zoeken.

Vooroordelen kom ik wel tegen, over vrouw zijn en ondernemerschap. Vaak gaat  het om impliciete verwachtingen. Om een voorbeeld te noemen: toen we een overleg hadden met partners, keken zij naar mij om de lunch te regelen. Gelukkig heb ik mede directeuren (mannen) die dat in de gaten hebben en die dat voor hun rekening namen.

Wat is jouw drijfveer?  

Door ons bedrijf Kaapse Brouwers geven we banen aan mensen, en door werk te bieden kun je een verschil maken in het leven van mensen. We creëren een plek waar ze zich kunnen ontwikkelen, waar nieuwe vriendschappen ontstaan. Mensen ontmoeten anderen en worden soms partners voor het leven. Een ander aspect van ons bedrijf is onze gastvrijheid: we bieden een plek voor ‘break up’ en ‘make up’, voor het vieren van bruiloften en afscheidsmomenten na een begrafenis. Dit is mijn drijfveer, ruimte geven aan bepalende momenten in het leven van mensen.

Waarom hebben jullie de stap gezet naar een investering door SIF-R?

Omdat meer impact maken één van mijn dromen voor het bedrijf  is, hadden we goede raad, financiering en verantwoording naar betrokken partners nodig. Deze investering bracht ons al deze drie elementen. Het hielp mij om dichter bij de volgende fase van ontwikkeling van ons bedrijf te komen.

Waar hoop je dat de samenwerking je gaat brengen?

Bij verdere groei van de onderneming, en het ontwikkelen van wat we al doen: zorgen dat meer mensen bij ons kunnen werken en meer mensen gastvrijheid ontvangen. De investering helpt ons om te laten zien dat we een gezond bedrijf zijn dat winst kan maken, en dat tegelijkertijd een door en door sociale ruggengraat en structuur heeft. Die sociale ruggengraat is sterk. En dat is bewust, we zijn een doelgericht bedrijf.

Wat zou je andere vrouwelijke ondernemers willen meegeven?

Het klinkt misschien zweverig maar dit is wel waar het voor mij om gaat: volg je intuïtie, laat niemand anders bepalen wat je waard bent en wat je bedrijf waard is, en vorm je eigen tribe om je heen. Vrienden, investeerders, mensen die in je geloven, mensen met wie je kunt sparren over je bedrijf. Mensen die je kunnen helpen om je gedachtengoed te ontwikkelen en dingen gedaan te krijgen. Ook hier geldt it takes a village: je hebt een dorp nodig om een bedrijf van de grond te krijgen. Als vrouwen isoleren we onszelf best vaak. Zoek anderen die met je mee willen denken. Aarzel niet om om je heen te kijken en de handvatten te krijgen die je nodig hebt. En: laat niemand dicteren wat jij of je bedrijf zou moeten zijn.