Dubbel Interview Maaike & Zizi

Share

We hebben elkaar nodig om verder te komen

Het is geen verrassing: de maand december nodigt uit om terug te kijken en vooruit te blikken. Ook bij Social Impact fonds Rotterdam doen we dat, in dit dubbelinterview met Maaike Luiten en Zizi Fernandes. Maaike neemt afscheid als marketing en communicatie manager en zet de volgende stap in haar loopbaan bij Hieroo consultants. Haar enthousiaste en geslepen pen leidde tot vele interviews en droeg bij aan een uitdijend netwerk voor SIF-R op LinkedIn: meer dan 1.000 volgers.

We verwelkomen Zizi Fernandes als haar opvolgster. Zizi is oprichtster van Mama Taxi, haar bedrijf dat vrouwen van alle nationaliteiten een nieuwe kans op werk biedt. Deze wereld kent zij als geen ander. Naast haar ondernemerskwaliteiten heeft ze een scherpe neus voor wat er speelt in de wereld van sociaal ondernemers. We spreken Maaike en Zizi over hun drijfveren, hun visie op sociaal ondernemen in Rotterdam en over de rol van Social Impact Fonds Rotterdam.

Wat drijft jullie?

Zizi: ‘Ik ben een betrokken burger en bewoner van deze stad. Mijn zakelijke leven speelt zich vooral in het centrum van de stad af, en ik woon in een buitenwijk waar ik zo de polder in kan lopen. Die afwisseling vind ik prettig. Ik vind het fascinerend hoe een mens in elkaar zit. Zo sprak ik bijvoorbeeld onlangs een dame die al met pensioen zou kunnen gaan, maar die bij mij wil werken. Wat beweegt iemand om dat te willen op zo’n respectabele leeftijd? Dat maakt me nieuwsgierig. Mijn hele bedrijf is gericht op mensen, en dat maakt het ook complex want mensen zijn complex. En er zijn zoveel vrouwen in de stad met kwaliteiten die wíllen werken, maar in wie niet wordt geïnvesteerd. Voor die vrouwen hebben we veel meer aandacht en een solide programma nodig. Als we vrouwen prikkelen om te gaan werken lossen we hopelijk iets op van de problemen in de stad. Maar je moet ze wel iets bieden wat prikkelt en leuk is.’

Maaike: ‘Mij valt de urgentie voor verandering en innovatie in sociale systemen op. Die urgentie lijkt niet zo prangend als jouw realiteit comfortabel is. Maar, al is de stad niet zo groot, de wereld van veel Rotterdammers ligt ver uiteen en de onderlinge kloof groeit. Het liefst hou ik mijn voeten ieder aan een kant, om verbinding te faciliteren. En daarin neem ik mee: Practise what you preach!  Door SIF-R heb ik een kritische lens ontwikkeld rondom sociale initiatieven en impact maken. Jezelf blijven afvragen of wat je doet ook écht effect heeft. Of het ook écht de mensen bereikt die je hoopt te bereiken.’

Wat blijft je het meest bij uit je tijd bij SIF-R en je communicatie rol?

Maaike: ‘Het werken met een ijzersterk en moedig team dat zich volledig inzet voor de maatschappelijke ontwikkeling van de stad, maar ook kritisch blijft. Dat onuitputbaar en consistent blijft zwemmen tegen de stroom in, om échte innovatie en verbetering tot stand te brengen. Het netwerk in de stad van ondernemers en partners, die allemaal zo’n vuurtje hebben branden om méér voor de ander te doen. We vonden bijvoorbeeld een manier om – via ronde tafels - sociale ondernemers met elkaar te verbinden en de kennis te delen om samen verder te komen. In het gehele proces probeerde ik als schrijver consistent woorden te geven aan alle ontwikkelingen binnen het fonds en in de stad, met als kers op de taart een nieuwe website voor SIF-R!’

Hoe geef je je rol als marketing en communicatie manager vorm?

Zizi: ‘Voor mij is het een natuurlijke stap om me hierop in te zetten. Ik vind SIF-R een relevant fonds. We bieden een oplossing voor uitdagingen die niet op een bancaire manier opgelost kunnen worden. Het gaat om maatschappelijk resultaat. Ik vind het mooi dat ik vanuit mijn rol een bijdrage kan leveren aan de zichtbaarheid van SIF-R in de stad. Mijn ideaal is dat als mensen van SIF-R horen dat ze dan denken: dat is dat fonds dat staat voor maatschappelijke oplossingen. Een fonds dat naast ondernemers staat, meedenkt en meewerkt. We hebben een heel sterke visie: die gaan we vertalen om weer een volgende stap in marketing en communicatie te zetten.’

Welke ontwikkelingen vielen je in 2022 op?

Maaike: ‘Wat ik inspirerend vond om te zien is dat bepaalde ambities, dromen en kansen die eind 2021 voorzichtig werden uitgesproken – over wat een place-based fonds in gang zou kunnen zetten binnen én buiten de stad op lange termijn – langzamerhand werkelijk tastbaar werden.  Hard work does really pay off. Het team van SIF-R deelt een sterke visie en loopt er niet van weg als dingen complex worden. Daarnaast wordt het kernteam van SIF-R ondersteund door een steeds groter groeiende groep Investment Managers. Ik denk dat 2022 het jaar is, waarin het fonds echt geconsolideerd is.’

Zizi: ‘De kracht van SIF-R zit echt in het team, met een diversiteit aan expertises. De kracht van een klein team is dat je betrokken bent bij een onderneming. Dan wil je een onderneming ook beter leren kennen en dan geef en ontvang je vertrouwen’.

Welke rol zie je voor SIF-R in de stad?

Zizi: ‘Sociaal ondernemers zoeken elkaar veel meer op, en dat kan nog meer groeien.  Want de problemen waarmee zij te maken hebben zijn dezelfde, bijvoorbeeld omtrent SROI. Samen  kunnen we een vuist maken en meer voor elkaar krijgen. De ronde tafels zijn daarvoor goede tools. Daar hebben we als SIF-R echt toegevoegde waarde voor ondernemers’.

Maaike ziet eenzelfde beweging: ‘Het is nodig om goed te blijven luisteren en kijken naar je omgeving om op te halen wat er nodig is. Daarin is het belang van goede samenwerkingen heel duidelijk geworden.’